REFORMA 2025.

ZAKON O LOKALNIM POREZIMA

Zakon o lokalnim porezima (NN 115/16, 101/17, 114/22, 114/23)

e-Savjetovanje

Posljedice donošenja izmjena i dopuna

  • izmjenama Zakona mijenja se naziv poreza na kuće za odmor u porez na nekretnine,
  • precizira se pojam nekretnine u smislu što jasnijeg definiranja predmeta oporezivanja u vlasništvu poreznih obveznika te
  • propisuje se obveza ovog poreznog oblika u svim  JLS-ovima.


U skladu s navedenim, ojačala bi se svijest vlasnika stambenih nekretnina (poreznih obveznika) da se ne radi o uvođenju novog poreznog oblika, već se radi o 
prilagodbi postojećeg oblika poreza koji je i do sada bio u primjeni.

Porezni obveznici i porezna tijela jasnije će razumjeti postojanje porezne obveze odnosno postojanje predmeta oporezivanja, čime će se povećati pravna sigurnost u poreznim postupcima.

Također, propisivanjem predmetnog poreza obveznim za sve JLS-ove, omogućilo bi se jednako sudjelovanje u kreiranju porezne politike sukladno zakonodavnom okviru te ujednačavanje statusa poreznog obveznika za sve vlasnike stambenih nekretnina uz propisana oslobođenja.

Dodatno, proširuje se raspon u kojem je predstavničko tijelo JLS-a ovlašteno propisati visinu poreza na nekretnine, čime se doprinosi povećanju autonomije lokalnih vlasti i smanjenju ovisnosti JLS-ova o prijenosima središnje države kako je to i preporučilo Vijeće Europe u posljednjem izvješću o monitoringu primjene Europske povelje u Republici Hrvatskoj

S ciljem rasterećenja građana i gospodarstva na način koji je moguć i fiskalno održiv, provodi se i ova porezna reforma u fokusu koje je oporezivanje nekretnina koje donosi porezne pogodnosti poreznim obveznicima koji su trajno naseljeni u nekretninama odnosno raspolažu nekretninama, s ciljem omogućavanja priuštivog stanovanja u Republici Hrvatskoj.

Provođenje navedenih poreznih izmjena rezultirat će unaprjeđenjem i jačanjem sustava naplate dosadašnjeg poreza na kuće za odmor odnosno poreza na nekretnine, a istovremeno i postizanje priuštivog stanovanja odnosno smanjenje cijene stanovanja. U bitnome se navode sljedeće posljedice izmjene ovoga Zakona koje se odnose na priuštivo stanovanje kao što je u manjenje neravnoteža na tržištu stambenih nekretnina i stambenog najma na strani ponude, povećanje broja reguliranih odnosa u području iznajmljivanja i posljedično povećanje pravne sigurnosti u odnosima između najmodavaca i najmoprimaca. Nadalje, stvaraju se uvjeti za ugovaranje stabilne, predvidive politike upravljanja nekretninama (potiče se ugovaranje dugoročnog najma, stvaranje stabilnih stambenih uvjeta za obitelji i zaposlene u područjima s izraženim sezonalitetom najma). Kod poreznih obveznika povećava se porezna disciplina otklanjanjem nejasnoće oko definicije predmeta oporezivanja te omogućavanje prebacivanja težišta oporezivanja pojedine jedinice lokalne samouprave na oporezivanje imovine.

Isto tako, za pretpostaviti je da će financijski učinak temeljem ovih zakonodavnih izmjena biti povećanje poreznih prihoda od naplate poreza na nekretnine jer će se povećati zakonski raspon iznosa poreza na nekretnine koje JLS-ovi mogu propisati svojim odlukama, preciziranjem definicije proširiti obuhvat oporezivih nekretnina te uvesti raspodjela prihoda između JLS-ova i Republike Hrvatske. Također, do pozitivnog učinka na rast prihoda vodi preciziranje predmeta oporezivanja pa će tako postojanje više od 600.000 praznih stambenih jedinica koje do sada nisu na tržištu  nekretnina, kao i strani vlasnici nekretnina u Republici Hrvatskoj, utjecati na ostvarenje prihoda od poreza na nekretnine.

Pod pretpostavkama povećanja obuhvata oporezivanja na 600.000 nekretnina koje su prema procjenama trenutno identificirane kao prazne, prosječne površine praznih nekretnina od minimalno 80 m 2 i iznos poreza od minimalno 0,60 euro po m 2 , očekivani ukupni prihodi od poreza na nekretnine u 2025. godini iznosili bi 66,4 milijuna eura.  

Razlika između turističke agencije i turoperatera

Turoperatori najčešće stvaraju aranžmane te ih prodaju turističkim agencijama. One stvore turistički aranžman za koji smatraju da će biti prodavan. Također moraju istražiti što je aktualno za koju skupinu, kada je to aktualno…S obzirom da su oni trgovci na veliko oni sklapaju ugovore s turističkim agencijama i njima prodaju aranžmane, a od svakog prodanog aranžmana korisniku(tj. nama ljudima koji idemo na putovanje) dobije određenu proviziju.

Turoperatori – trgovci na veliko

  • poduzetnik i posrednik
  • kupuje usluge u vlastito ime i na vlastiti račun
  • kreira vlastiti proizvod
  • snosi rizik za neprodane kapacitete
  • osnovni izvor prihoda je prodaja vlastitih proizvoda 

 

Turistička agencija u većini slučajeva otkupljuje turističke aranžmane od turoperatora i onda ih prodaje dalje, a za to daje određenu proviziju turoperatoru.  Kupcima pomažu u odabiru destinacija, rezervaciji smještaja, prijevoza, izletima i drugim putničkim uslugama. Agencije često rade kao posrednici između klijenata i različitih pružatelja usluga, kao što su hoteli, aviokompanije i turoperatori. Turistička agencija provodi aranžmane, te ima svoje vodiče i pratitelje koji idu na put s putnicima, tj. korisnicima usluge. 

Turističke agencije – trgovci na malo

  • posrednici
  • prodaju usluge u svoje ime, ali za tuđi račun
  • plasira na tržište tuđe proizvode
  • osnovni izvor prihoda je provizija
  • ne snosi rizik za neprodane kapacitete

VAŽNO: Tvrtka turističke agencije

Tvrtka mora sadržavati naznaku putnička ili turistička agencija

Npr. WELL DONE d.o.o., za prijevoz i usluge, turistička agencija ili

SAFARI BRAČ, Obrt za ugostiteljstvo, usluge i turistička agencija

Na dan 22.11.2024. godine u Popisu turističkih agencija se nalazi 1.431 agencija registriranih ili kao trgovačka društva ili kao obrt – popis na stranicama Ministarstva uključuje samo one registrirane od 2018. na ovamo.

Više o Upisniku, popisu, obrascima upisa i promjena možete pogledati na stranicama Ministarstva turizma i sporta

travel, pinned, pinning

Poslovanje putničke agencije

Usluge koje pružaju turističke agencije

Mogu pružati usluge kao trgovac, organizator ili prodavatelj te organizirati, posredovati ili pružati druge usluge vezane uz putovanje i boravak turista.

 Napomena: usluge od 1.-13. može pružati samo turistička agencija

1. organiziranje, prodaja i provedba paket-aranžmana
2. omogućavanje kupnje putovanja u povezanom putnom aranžmanu
3. organiziranje, prodaja i provedba izleta
4. posredovanje u prodaji paket-aranžmana
5. posredovanje u prodaji izleta
6. prodaja, posredovanje i rezervacija ugostiteljskih usluga
7. prodaja, posredovanje i rezervacija usluga prijevoza
8. organiziranje, prodaja i provedba usluga turističkog transfera
9. prodaja, posredovanje i rezervacija usluga u posebnim oblicima turističke ponude
10. prodaja, posredovanje i rezervacija usluga turističkih vodiča, voditelja putovanja i usluga upravljanja plovnim objektima nautičara (skipera)
11. zastupanje domaćih i stranih putničkih agencija
12. organiziranje, prodaja i provedba turističkih usluga u kongresnom turizmu
13. prihvat i ispraćaj gostiju te ostala asistencija gostima za vrijeme boravka, izdavanje računa, naplata, obračun i uplate boravišne pristojbe i drugih pristojbi, vođenje popisa gostiju, prijava boravka i vođenja drugih evidencija temeljem posebnih propisa, a u ime i za račun pružatelja ugostiteljskih usluga u domaćinstvu i/ili poljoprivrednom gospodarstvu
14. organiziranje i obavljanje usluga vezanih uz održavanje i čišćenje smještajnih objekata pružatelja ugostiteljskih usluga čiju uslugu posreduju
15. posredovanje u sklapanju ugovora o osiguranju putnika i prtljage
16. pomoć u pribavljanju putnih isprava, viza i drugih isprava potrebnih za prijelaz granice i boravak u inozemstvu, isprava za lov, ribolov, ronjenje, plovidbu nautičara te drugih isprava potrebnih za organizaciju i provođenje različitih oblika turističke ponude
17. prodaja, posredovanje i rezervacija ulaznica za sve vrste priredbi, muzeja i dr.
18. prodaja robe vezane za potrebe putovanja (razne putne potrepštine, suveniri, turističke publikacije i slično)
19. pružanje usluga u vezi s poslovanjem karticama i putničkim čekovima te pružanje mjenjačkih usluga sukladno posebnim propisima
20. prodaja, posredovanje i rezervacija usluga iznajmljivanja vozila (rent-a-car, rent-a-scooter i slično), letjelica i plovnih objekata (rent-a-boat)
21. agencijsko-pomorske usluge za prihvat i otpremu jahti i brodica sukladno posebnim propisima.

Prijava poslovanja

Turistička agencija dužna je prije početka pružanja usluga dostaviti Ministarstvu obavijest o početku pružanja usluga koja sadrži podatke o tvrtki i sjedištu turističke agencije, njezinu osobnom identifikacijskom broju, adresi svakog prostora u kojem se pružaju usluge, voditelju poslova, ispunjavanju uvjeta voditelja poslova te dostaviti dokaze o istom, a svaku promjenu navedenih podataka prijaviti i dostaviti dokaze o istom u roku od osam dana od nastale promjene.
 
Osim obavijesti i  navedenih dokaza, turistička agencija – organizator paket-aranžmana i turistička agencija – trgovac koja omogućuje povezani putni aranžman dužne su Ministarstvu dostaviti podatke i dokaz o ispunjavanju obveze zaštite u slučaju nesolventnosti i osiguranju od odgovornosti.
 
Temeljem nabrojenih obavijesti, turistička agencija, odnosno svaki prostor u kojem turistička agencija posluje, upisuje se u Središnji registar.
 
Turistička agencija odnosno prostor turističke agencije brisat će se iz Središnjeg registra, o čemu Ministarstvo donosi rješenje, ako se:
– utvrdi da voditelj poslova ili osoba koja obavlja poslove voditelja poslova ne ispunjava uvjete propisane ovim Zakonom ili
– odjavi poslovanje turističke agencije odnosno poslovanja u pojedinom prostoru turističke agencije s danom navedenim u odjavi, koji ne može biti određen prije dana podnošenja zahtjeva za odjavu.
 
Protiv rješenja o brisanju nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor.

Prostor u kojem posluje turistička agencija

Turistička agencija posluje u prostoru poslovne namjene. Više nisu potrebni minimalni tehnički uvjeti.
 
Turistička agencija koja posluje na način da svoje usluge pruža i ugovore sklapa uz istodobnu fizičku prisutnost korisnika usluge u poslovnom prostoru u kojem obavlja svoju poslovnu djelatnost mora imati poslovni prostor primjereno uređen za prijam korisnika usluga (poslovnica).
 
Iznimno, turistička agencija koja posluje jedino na način da svoje usluge pruža i ugovore sklapa putem internetskih stranica ili sličnog online sustava za prodaju, uključujući telefonsku službu, bez istodobne fizičke prisutnosti korisnika usluge u poslovnom prostoru u kojem turistička agencija obavlja svoju djelatnost, može svoju poslovnu djelatnost obavljati i u prostoru stambene namjene, koji mora ispunjavati uvjete sigurnosti i zaštite na radu propisane posebnim propisima kojima se uređuje zaštita na radu.

Poslovnice

 
Poslovnica turističke agencije mora biti zasebna poslovna cjelina u odnosu na druge prostore u istom objektu.
 
Iznimno, poslovnica ne mora biti zasebna poslovna cjelina ako se nalazi u objektima namijenjenim trgovačkim aktivnostima, u hotelima, u sajamskim prostorijama, na kolodvorima ili terminalima za javne usluge kopnenog, pomorskog ili zračnog prijevoza i slično.
 
Djelatnici turističke agencije mogu izvan poslovnice u objektima namijenjenim trgovačkim aktivnostima, u hotelima, u sajamskim prostorijama, na kolodvorima ili terminalima za javne usluge kopnenog, pomorskog ili zračnog prijevoza i slično, uz suglasnost upravitelja tih objekata, ili na prostoru koji može svojom odlukom odrediti predstavničko tijelo jedinice lokalne samouprave ili lučka uprava, neposredno putniku pružati sljedeće turističke usluge:
– sklapati ugovore o izletu
– obavljati prodaju i rezerviranje (bukiranje) usluga organiziranja putovanja na plovnom objektu iz članka 61. stavka 1. ovoga Zakona
– davati turističke obavijesti i promidžbeni materijal
– asistirati u dolasku/povratku putnika ili tijekom provedbe paket-aranžmana, izleta, turističkog transfera, kongresa, konferencija i sličnih skupova.
 
Iznimno, djelatnici turističke agencije mogu sklapati ugovore za vrijeme izleta koji je organizirala turistička agencija s namjerom promocije ili prodaje usluga.
 
U slučaju pružanja takvih usluga, turistička agencija mora na mjestima pružanja tih usluga imati natpis koji sadrži tvrtku i sjedište turističke agencije.

Voditelj poslova

Zapošljavanje i odgovornost voditelja

Turistička agencija mora imati najmanje jednog zaposlenog voditelja poslova, u punom radnom vremenu, neovisno o broju poslovnica odnosno poslovnih prostora.

Voditelj poslova odgovoran je za rad turističke agencije sukladno odredbama Zakona o pružanju usluga u turizmu.
 
U slučaju opravdane spriječenosti (bolovanje, porodni dopust i slično) ili prestanka radnog odnosa voditelja poslova, turistička agencija može privremeno, ali ne duže od šest mjeseci u tri godine, za vršitelje tih poslova odrediti osobu koja ispunjava uvjet za voditelja poslova.
 

Uvjeti za voditelja poslova

 
Voditelj poslova je državljanin Republike Hrvatske, državljanin drugih država ugovornica Europskog gospodarskog prostora i Švicarske Konfederacije koji ispunjava uvjete za voditelja poslova propisane Zakonom.
 
Voditelj poslova mora ispunjavati sljedeće uvjete:
1. da ima najmanje završenu srednju školu
2. da ima položen stručni ispit za voditelja poslova.
 
Strani državljani koji nisu državljani država ugovornica Europskog gospodarskog prostora i Švicarske Konfederacije, a koji u Republici Hrvatskoj imaju registrirano vlastito trgovačko društvo ili obrt za pružanje usluga turističke agencije ili imaju odobren stalni boravak u Republici Hrvatskoj mogu obavljati poslove voditelja poslova uz suglasnost Ministarstva ako ispunjavaju gore navedene uvjete.
 
Protiv odluke o zahtjevu za davanje suglasnosti nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor.
 
Priznavanje inozemnih stručnih kvalifikacija voditelja poslova u Republici Hrvatskoj uređuje se sukladno posebnom propisu kojim je uređeno priznavanje inozemnih stručnih kvalifikacija.
A tourist photographs the ancient stone arches in Jerusalem's Old Town, capturing the essence of travel and history.

Obveze turističke agencije

Turistička agencija je dužna:

  •  objaviti uvjete, sadržaj i cijenu svake pojedine usluge na hrvatskom jeziku, a može ih istodobno objaviti i na nekom drugom putniku jasnom i razumljivom jeziku, i pridržavati se tih uvjeta, sadržaja i cijena;
  • za svaku izvršenu uslugu korisniku izdati račun sukladno posebnim propisima kojima se uređuje izdavanje i čuvanje računa;
  • omogućiti korisniku usluge podnošenje pisanog prigovora u svojim poslovnim prostorijama i bez odgađanja pisanim putem potvrditi njegov primitak te omogućiti korisniku usluge podnošenje pisanog prigovora putem pošte, telefaksa ili elektroničke pošte, u pisanom obliku odgovoriti na prigovor u roku od 15 dana od dana zaprimljenog prigovora, u poslovnim prostorijama i na mrežnim stranicama vidljivo istaknuti obavijest o načinu podnošenja pisanog prigovora te voditi i čuvati pisanu evidenciju prigovora najmanje godinu dana od dana primitka pisanog prigovora.

Turistička agencija dužna je na svojim mrežnim stranicama objaviti na hrvatskom jeziku, a može istodobno objaviti i na nekom drugom jeziku:

  • tvrtku i sjedište
  • ime i prezime voditelja poslova, svojstvo u kojem nastupa i ovlaštenja koja ima
  • adresu e-pošte, broj  telefona i telefaksa te radno vrijeme za rad s korisnicima u kojem je moguće uspostaviti izravan kontakt sa zaposlenicima turističke agencije
  • broj sudskog ili drugoga javnog registra u koji je turistička agencija upisana te podatke o registru
  • osobni identifikacijski broj ili PDV identifikacijski broj ako je obveznik plaćanja PDV-a / pojedinosti o nadležnom tijelu čijem službenom nadzoru podliježe djelatnost turističke agencije (nadležno tijelo nadzora je turistička inspekcija Državnog inspektorata, Zagreb, Šubićeva 29)
  • jasne upute o načinu podnošenja prigovora odnosno o načinu na koji rješava potrošačke pritužbe; te
  • opće uvjete poslovanja za usluge koje pruža odnosno opće uvjete poslovanja turističke agencije čije usluge prodaje i/ili za koje posreduje, na hrvatskom jeziku i jezicima na kojima nudi svoje usluge.

    Navedena obveza odnosi se na sve, a ne samo na internet turističke agencije.

Turistička agencija je nadalje dužna:

  • čuvati, kao poslovnu tajnu, sve što je saznala o putniku i bez njegova odobrenja, osim u zakonom propisanim slučajevima, nikome ne smije priopćiti: njegovu adresu, mjesto i vrijeme putovanja, boravka, uplaćenu cijenu, kao ni imena njegovih suputnika
  • prijevoz putnika povjeriti prijevozniku koji ima licenciju sukladno posebnim propisima kojima se uređuje pojedina vrsta prijevoza, a može i samostalno obavljati prijevoz putnika ako je istodobno i prijevoznik (za vrijeme obavljanja prijevoza putnika u sklopu putovanja u paket-aranžmanu i povezanom putnom aranžmanu u vozilu se kod vozača treba nalaziti odgovarajući nalog za prijevoz, koji je vozač dužan dati na uvid osobi ovlaštenoj za nadzor prijevoza putnika)
  • ako organizira putovanje u paket-aranžmanu i izlet, obvezna je za svaku grupu od 15 do 75 putnika, tijekom cijelog putovanja, koristiti najmanje jednog voditelja putovanja
  • i za pružanje usluga turističkog vodiča, koristiti ovlaštenog turističkog vodiča

Usluge bez osnivanja agencije

Bez obveze osnivanja turističke agencije, organizirati, prodavati i provoditi pojedina turistička putovanja (izlete i paket-aranžmane) i/ili posredovati u prodaji izleta i paket-aranžmana te pružati druge usluge turističke agencije  mogu:

  •  javne ustanove koje upravljaju zaštićenim područjem prirode i druge javne ustanove sukladno odredbama svog statuta / Hrvatski ferijalni i hostelski savez, sindikat, udruge, škole, vjerske zajednice
  • charter kompanije i pružatelji usluga u nautičkom turizmu 
  • specijalne bolnice, lječilišta i druge zdravstvene ustanove, trgovačka društva za obavljanje zdravstvene djelatnosti i zdravstveni radnici koji samostalno obavljaju privatnu praksu 
  • i obiteljska poljoprivredna gospodarstva.

    Obiteljska poljoprivredna gospodarstva i ugostitelji koji pružaju usluge smještaja, za svoje goste mogu organizirati i obavljati usluge turističkog transfera- ta se mogućnost pružanja usluga turističkog transfera odnosni isključivo na obiteljska poljoprivredna gospodarstva koja u okviru dopunske djelatnosti na svom gospodarstvu pružaju gostima usluge smještaja te na ugostitelje (pravne osobe i obrtnike registrirane za djelatnost ugostiteljstva), a ne i za iznajmljivače. 

     Iznajmljivači 
    ne smiju svojim prijevoznim sredstvima obavljati prijevoz gostiju kojima pružaju usluge smještaja  između putničkih terminala i svog smještajnog objekta u dolasku i povratku, već tu uslugu moraju povjeriti turističkoj agenciji.

OPOREZIVANJE usluga putničkih agencija

Zakon o ugostiteljskoj djelatnosti

Elemente računa, osim poreznih propisa, uređuje i Zakon o ugostiteljskoj djelatnosti, osobito u obvezi isticanja svote turističke pristojbe (boravišne pristojbe).

U slučaju da primjenjuje posebni postupak oporezivanja putničkih agencija na računu će sukladno članku 79. stavku 4. Zakona o PDV-u navesti napomenu „posebni postupak oporezivanja – putničke agencije – čl. 91. Zakona o PDV-u“. Ako porezni obveznik obavlja uslugu putovanja i vlastitim i tuđim sredstvima obvezan je na računu podijeliti usluge odnosno odvojiti onaj dio usluge na koji se primjenjuje posebni postupak od redovnog postupka oporezivanja te će na dio koji podliježe redovnom postupku oporezivanja obračunati pripadajuću stopu PDV-a.

Zakon o porezu na dodanu vrijednost

Prema čl. 38. st. 3. t. a) Zakonu o porezu na dodanu vrijednost  i čl. 47. st. 2. t. a) Pravilnika o porezu na dodanu vrijednost  usluge smještaja u hotelima ili objektima slične namjene oporezuju se stopom PDV-a od 13 %. 

No, ako se usluga smještaja obavlja putem putničke agencije, a agencija posluje u svoje ime i za svoj račun ili u svoje ime, a za tuđi račun, agencija treba primijeniti posebni postupak oporezivanja putničkih agencija – čl. 91. – 94. Zakona o PDV-u i čl. 187. Pravilnika o PDV-u.

Za putničke agencije propisano oporezivanje u posebnom postupku ako agencija  unutar aranžmana pruža uslugu smještaja ili prijevoza te se oporezuje samo marža i primjena je obvezna.

Člankom 187. stavkom 3. Pravilnika o porezu na dodanu vrijednost propisano je da se posebni postupak oporezivanja putničkih agencija primjenjuje i ako porezni obveznik u svoje ime obavlja uslugu organizacije putovanja kojom pribavlja kupcu usluge koje se sastoje od prijevoza ili drugih turističkih usluga, ali ne uključuju noćenje (izlet). Međutim, za primjenu posebnog postupka oporezivanja bitno je da se obavlja jedna od usluga vezana uz putovanje kao što su smještaj ili  prijevoz. Stoga, se posebni postupak oporezivanja ne može primijeniti primjerice na prodaju ulaznica za koncert, a da se pri tome ne pruža i osnovna usluga putovanja o čemu se očitovao i Europski sud pravde u presudi C-31/10 Minerva od 09. prosinca 2010. godine.

Posebni postupak oporezivanja primjenjuje se u situaciji kad putnička agencija kupuje i prodaje usluge kupcima koje se sastoje od više usluga i čine jedinstvenu uslugu, ali i u slučaju kada se radi o prodaji samo jedne usluge koja se smatra osnovnom uslugom povezanom s putovanjem što proizlazi i iz presude Europskog suda pravde C-163/91 Van Ginkel od 12. studenog 1992. godine.

Putnik je svaka osoba kojoj putnička agencija obavlja uslugu. To može biti građanin, ali može biti i fizička ili pravna osoba koja putovanje nabavlja za svoje potrebe ili zbog prodaje putovanja – presuda Europskog suda pravde u slučaju C – 189/11, od 26. rujna 2013. godine (European Court of Justice).

Prema odredbama članka 91. Zakona putničkim agencijama u smislu Zakona smatraju se organizatori putovanja te se stoga posebni postupak ne odnosi samo na putničke agencije i organizatore putovanja, već i na sve ostale osobe koje se bave prodajom putovanja.

Stoga, nije bitno tko obavlja uslugu već je bitno da se radi o uslugama u vezi s putovanjem, a također za potrebe PDV-a nije nužno da se određena pravna osoba registrira kod nadležnog suda kao putnička agencija da bi se usluge koje obavlja oporezivale prema posebnom postupku. To mogu biti udruge, škole, fakulteti i drugi porezni obveznici koji prodaju putovanja u svoje ime, a koriste usluge drugih poreznih obveznika pri prodaji.

Mjesto oporezivanja

Obavljena usluga oporeziva je prema mjestu sjedišta ili stalne poslovne jedinice poreznog obveznika, odnosno putničke agencije iz koje se usluge obavljaju što je propisano člankom 91. stavkom 3. Zakona.

Stoga ako putnička agencija ima sjedište u tuzemstvu ili ako ima u tuzemstvu poslovnu jedinicu iz koje se obavljaju usluge tada je mjesto oporezivanja tih usluga u Republici Hrvatskoj i primjenjuju se odredbe hrvatskog Zakona.

Članak 93. Zakona propisuje da se kod isporuka dobara i usluga izravno kupcu koje se obavljaju izvan EU, jedinstvena usluga putničke agencije smatra posredničkom uslugom oslobođenom PDV-a temeljem članka 49. Zakona. Kada se te transakcije obavljaju i unutar i izvan EU, oslobođen je samo onaj dio usluge putničke agencije koji se odnosi na transakcije izvan Europske unije.

 Temeljem tih odredbi jedinstvena usluga putničke agencije je oslobođena plaćanja PDV-a samo za isporuke dobara i usluga izravno kupcu koje se obavljaju izvan EU.

Pravo na oslobođenje od plaćanja PDV mora biti potkrijepljeno dokazima iz evidencija putničke agencije.

 Dio porezne osnovice za jedinstvenu uslugu koji je oslobođen plaćanja poreza i dio koji se oporezuje u Hrvatskoj moraju se izračunati tako da se iznos porezne osnovice podijeli u istom omjeru u kojem se dijele stvarni troškovi isporuka unutar EU i stvarni troškovi isporuka izvan EU.

Oslobođene transakcije
 
Članak 93. Zakona o porezu na dodanu vrijednost
 

Ako se transakcije što ih putnička agencija povjeri drugom poreznom obvezniku obavljaju izvan Europske unije, usluge putničke agencije smatraju se posredničkom uslugom oslobođenom PDV-a temeljem članka 49. ovoga Zakona. Kada se te transakcije obavljaju i unutar i izvan Europske unije, oslobođen je samo onaj dio usluge putničke agencije koji se odnosi na transakcije izvan Europske unije.

Primjer:
 

Putnička agencija organizirala je putovanje u Njemačku i Norvešku

  • 30 osoba po cijeni od 1.000,00 eura po osobi = 30.000,00 eura
  • prijevoz autobusom uključuje smještaj u hotelima te obilaske s vodičem

Ukupni troškovi po ulaznim računima koji se odnose na isporuke

  • u Njemačkoj iznose 12.000,00 eura sa njemačkim PDV-om
  • u Norveškoj iznose 10.000,00 eura sa norveškim PDV-om = ukupno 22.000,00 eura

Ostvarena razlika u cijeni putničke agencije iznosi 8.000,00 (30.000,00 – 22.000,00) eura

Obveza razdvajanja jer je dio usluge u EU a dio izvan EU

  • usluge putničke agencije koje se odnose na transakcije izvan EU oslobođene su PDV-a
  • na usluge u EU primjenjuje se posebni postupak

Udio primljenih usluga:

– u Njemačkoj u ukupnim troškovima iznosi 54,55% (12.000,00/22.000,00)

– u Norveškoj iznosi 45,45% (10.000,00/22.000,00)

Razlika u cijeni za oporezivanje – usluge primljene u Njemačkoj

8.000,00 x 54.55% eura = 4.364,00 eura

PDV se izračunava preračunatom stopom i iznosi 872,80 (4.360,00 x 20%) eura

Pravo priznavanja pretporeza

Člankom 94. Zakona propisano je da PDV koji putničkoj agenciji obračunaju drugi porezni obveznici na transakcije iz članka 91. stavka 2. i 3. Zakona koje se obavljaju izravno kupcima ne može biti odbijen ili vraćen. Stoga kada putnička agencija primjenjuje posebni postupak oporezivanja, nema pavo na odbitak pretporeza za dobra i usluge koje su joj zaračunali drugi porezni obveznici, a putnička agencija ta dobra i usluge koristi za pružanje jedinstvene usluge kupcima.

Ali, putnička agencija može odbiti pretporez po primljenim računima za opće rashode poslovanja kao što su električna energija, grijanje, uredski materijal, telefonski troškovi i slično.

Način obračuna PDV-a kod posebnog postupka oporezivanja

 Odredbama članka 92. Zakona propisano je da je porezna osnovica, u vezi s jedinstvenom uslugom koju obavlja putnička agencija razlika u cijeni putničke agencije odnosno razlika između ukupne naknade, bez PDV-a, koju plaća kupac i stvarnih troškova putničke agencije za isporuke dobara ili usluga koje su joj obavili drugi porezni obveznici. Stoga se PDV ne obračunava na ukupnu primljenu naknadu već samo na razliku u cijeni koju ostvari putnička agencija između naplaćene naknade kupcu i troškova za nabavljene usluge od drugih poreznih obveznika.

 
Kad putnička agencija primjenjuje posebni postupak oporezivanja  pri čemu koristi usluge drugih poreznih obveznika, razlika u cijeni oporezuje se PDV-om po stopi od 25%, a iznos PDV-a koji je putnička agencija obvezna platiti izračunava se primjenom preračunate stope PDV-a, koja iznosi 20%, na ostvarenu razliku u cijeni.
 

KLAUZULA NA RAČUNU
Posebni postupak oporezivanja putničkih agencija u skladu s čl. 91. Zakona o PDV-u.

Zakon o turističkoj pristojbi

Zakon uređuje obvezu plaćanja  turističke pristojbe, način utvrđivanja visine turističke pristojbe, raspoređivanje prikupljenih sredstava turističke pristojbe, rokove  i način naplate i uplate turističke pristojbe te prijavu i odjavu turista.

Odluku o visini turističke pristojbe po osobi i noćenju, uz mišljenje lokalnih turističkih zajednica, donosi  županijska skupština odnosno Gradska skupština Grada Zagreba, a do 31. siječnja tekuće godine za sljedeću godinu.

U vezi boravišne pristojbe napominje se da boravišna pristojba i kod posebnog postupka predstavlja prolaznu stavku i kao takva nema utjecaj na oporezivanje, odnosno ne ulazi u izračun prilikom utvrđivanja razlike u cijeni na koju putnička agencija mora obračunati PDV.

london, bridge, torres

Načini poslovanja i ugovaranja usluga

Način na koji posluje putnička agencija ovisi od ugovornih odnosa između stranaka u poslu te o stvarnom načinu obavljanja određene usluge o čemu ovisi i oporezivanje navedenih usluga  obzirom da je člankom 8. stavkom 2. Pravilnika propisano da je bitno obilježje oporezive transakcije međusobna uzročna veza između transakcije i naknade.
 
Za prosudbu o postojanju ovog obilježja mjerodavan je gospodarski interes sudionika, neovisno o tome kako su sami sudionici određeni posao nazvali.
 
Putnička agencija može poslovati na različite načine:
 

U SVOJE IME I ZA SVOJ RAČUN

1.  pri čemu koristi isporuke dobara i usluge drugih poreznih obveznika za obavljanje usluga putovanja.

U tom slučaju putnička agencija mora primjenjivati posebni postupak oporezivanja propisan člancima 91. do 94. Zakona o porezu na dodanu vrijednost. Posebni postupak primjenjuje se neovisno o tome koristi li putnička agencija isporuke dobara i usluga poreznih obveznika iz EU  ili tuzemnih poreznih obveznika

 

2.  pri čemu koristi vlastita dobra i usluge.

U tom slučaju primjenjuje redovni postupak oporezivanja.

Npr. vlastite smještajne kapacitete – apartmane ili vlastiti hotel, vlastiti autobus za prijevoz putnika ili ako za usluge vodiča angažira vlastite zaposlenike takve usluge ne uključuju se u posebni postupak te se na takve usluge primjenjuje redovni postupak oporezivanja i PDV se obračunava po općoj stopi od 25%  ili se obračunava po sniženoj stopi od 13% ako se radi o uslugama koje su oporezive po članku 38. stavku 3. točki a) Zakona, kada je usluga oporeziva u Hrvatskoj.
 

Ostale usluge kao što su korištenje bazena, tobogana, teniskih terena i slično oporezuju se stopom PDV-a od 25%.

Međutim, ako porezni obveznik obavlja navedene usluge kao jedinstvenu uslugu (tzv. all inclusive) tada se primjenjuje stopa PDV-a od 13% obzirom da se radi o jedinstvenoj usluzi smještaja kupca odnosno putnika u komercijalnom ugostiteljskom objektu.

 
Ako putnička agencija obavlja npr. prijevoz vlastitim autobusom djelomično u Hrvatskoj, a djelomično u nekoj drugoj članici EU na dionicu puta u tuzemstvu obračunat će PDV po stopi od 25% dok će za dio usluge prijevoza obavljenoj u nekoj drugoj članici EU platiti porez prema propisima te države članice.
 
Smatra se da se radi o vlastitim uslugama i u slučaju ako npr. putnička agencija obavlja prijevoz putnika autobusom koji je uzela u dugotrajni najam ili leasing, ili ako je npr. putnička agencija uzela u najam  smještajne kapacitete u  hotelima i sl..
 
Na svojim računima će kupcima vlastitih usluga obračunavati PDV koji kupac može odbiti kao pretporez ako su ispunjeni ostali uvjeti za pravo na odbitak pretporeza. 
 
3.  pri čemu za jedinstvenu uslugu koju pruža putniku koristi isporuke dobara i usluge drugih poreznih obveznika, a koristi i vlastita dobra i usluge (tzv. „mješovite“ usluge).
 

U tom slučaju za dio isporuka dobara i usluge drugih poreznih obveznika primjenjuje poseban postupak oporezivanja, a za dio gdje koristi vlastita dobra i usluge primjenjuje redovni postupak oporezivanja,

To znači da putnička agencija mora osigurati odgovarajuće evidencije kako bi mogla ispravno utvrditi poreznu osnovicu i primijeniti odgovarajući postupak oporezivanja u skladu s navedenim poreznim propisima.   
 

Putnička agencija će izračunati udio vlastite usluge u ukupnoj vrijednosti usluge na temelju stvarnih troškova ili na temelju tržišne vrijednosti usluga. Putnička agencija obavljenu uslugu tada oporezuje na dva načina i to tako da vlastite usluge oporezuje prema redovnom postupku oporezivanja, a usluge drugih poreznih obveznika oporezuje prema posebnom postupku oporezivanja putničkih agencija, odnosno oporezuje razliku u cijeni.

Primjer:
 
Putnička agencija prodaje dvodnevni boravak u Veneciji uz prijevoz s tim da uslugu prijevoza obavlja vlastitim autobusom. Ukupna naknada za putovanje iznosi 4.000,00 eura, od toga je trošak smještaja u hotelu 2.500,00 eura u što je uključen talijanski PDV, trošak vlastite usluge prijevoza 800,00  eura, a ukupna ostvarena razlika je u tom slučaju 700,00 eura. Putnička agencija treba odrediti udjel vlastitog troška prijevoza i udjel troškova za smještaj u hotelu u ukupnim troškovima jedinstvene usluge obavljene putnicima.
 
Trošak nabavljene usluge s PDV-om                        2.500,00              75,76%
Trošak vlastite usluge prijevoza                                 800,00             24,24%
Ukupno                                                                3.300,00            100,00%
 
Nakon što putnička agencija izračuna iznos udjela u troškovima postotak udjela treba primijeniti i na prihode.
 
Usluga drugih poreznih obveznika                            3.030,40              75,76%
Vlastita usluga                                                          969,60              24,24%
Vrijednost obavljene usluge                                    4.000,00             100,00%
 

Obzirom da se posebni postupak oporezivanja primjenjuje samo na dio razlike u cijeni koji se odnosi na usluge nabavljene od drugih poreznih obveznika putnička agencija izračunat će iznos razlike u cijeni za usluge nabavljene od drugih poreznih obveznika.

Razlika u cijeni u ovom slučaju iznosi 530,40 eura (3.030,40 – 2.500,00), a PDV iznosi 106,08 eura (530,40 x 20%).

Na vlastitu uslugu prijevoza od 969,60 eura putnička agencija će primijeniti redovni postupak oporezivanja na način da će na prijeđenu dionicu puta u Hrvatskoj obračunati hrvatski PDV po stopi od 25% (izbijajući ga po preračunatoj stopi od 20%), a na dionicu puta u Italiji pozvat će se na čl. 20. st. 1. Zakona o PDV-u, te ukoliko je u obvezi, obračunati  talijanski PDV prema talijanskim propisima.

U SVOJE IME, A ZA TUĐI RAČUN

– pri čemu koristi usluge drugih poreznih obveznika, pa ona u biti kupuje usluge od drugih poreznih obveznika koje mogu biti usluge smještaja u hotelu, usluge prijevoza, ulaznice za muzeje, koncerte i slično.

Putnička agencija će navedene usluge objediniti u jednu jedinstvenu uslugu pri čemu će obaviti i usluge kao što su primjerice rezervacije, priprema vaučera i druge dokumentacije, ugovaranje prijevoza putnika do određenog turističkog odredišta, organiziranje usluge vodiča ili turističkog pratitelja, organiziranje dodatnih usluga kao što su posjeti muzejima ili koncertima ili primjerice tečajevi stranih jezika u inozemstvu i slično.

Sukladno članku 8. stavku 4. Zakona ako porezni obveznik djelujući u vlastito ime, ali za račun druge osobe sudjeluje u obavljanju usluga, smatra se da je sam primio i obavio te usluge. Naime, porezni obveznik koji određenu uslugu obavlja u svoje ime, a za tuđi račun, ne može osobi za čiji račun nastupa (primjerice hotelu, paušalistu – malom poreznom obvezniku i slično) ispostaviti račun za obavljenu uslugu posredovanja obzirom da se za potrebe oporezivanja PDV-om smatra da takva transakcija nije ni obavljena.
 
Stoga putnička agencija koja koristi usluge drugih poreznih obveznika, a koja obavlja putniku usluge u svoje ime, a za tuđi račun ne djeluje u svojstvu posrednika i ne obavlja posredničku uslugu obzirom da je naknada za obavljenu uslugu sadržana u ukupnoj naknadi koju je putnička agencija zaračunala kupcu u svoje ime.
 
Prema tome, putnička agencija koja u svoje ime, a za tuđi račun obavlja uslugu organizacije putovanja koja se sastoji od smještaja, prijevoza ili drugih usluga koje čine cjelinu ili kupcu prodaje samo jednu uslugu primjerice smještaj ili prijevoz na takve usluge primjenjuje posebni postupak oporezivanja putničkih agencija.
 
Porezni obveznik koji primjerice obavlja usluge smještaja koja je oporeziva prema članku 38. stavku 3. točki a) Zakona za čiji račun putnička agencija djeluje, davatelj usluge smještaja obračunat će PDV po stopi od 13%. Međutim putnička agencija koja će takvu uslugu smještaja prodati kupcu primijenit će posebni postupak oporezivanja i obračunati PDV po stopi od 25%, a iznos PDV-a koji je putnička agencija obvezna platiti izračunava se primjenom preračunane stope PDV-a na ostvarenu razliku u cijeni.
 
Primjer:
 
Putnička je agencija sklopila ugovor s hotelom obvezavši se da će u određenom razdoblju i po posebnoj cijeni s popustom kupiti 200 noćenja u tom hotelu. Putnička agencija zatim putnicima prodaje sobe u tom hotelu, zaračuna im cijenu koja je, naravno, veća od cijene koju njoj hotel zaračunava. Putnik cijenu sobe plaća putničkoj agenciji.
 
U ovom slučaju putnička agencija kupuje i preprodaje uslugu pa se primjenjuje posebni postupak oporezivanja razlike u cijeni (PDV se obračunava na razliku u cijeni putničke agencije po standardnoj stopi).
 
Napominjemo da se oslobođenje propisano člankom 49. Zakona za točno navedene usluge posredovanja ne primjenjuje na putničke agencije koje u ime i za račun putnika obavljaju usluge u drugim državama članicama.
 
 
 
 

U TUĐE IME I ZA TUĐI RAČUN

– pri čemu djeluje kao posrednik i PDV obračunava samo na svoju proviziju.
 

Putnička agencija može obavljati usluge u tuđe ime i za tuđi račun, odnosno u ime i za račun osobe koja može biti pravna ili fizička osoba koja obavlja uslugu smještaja. U tom slučaju putnička agencija djeluje u svojstvu posrednika.

Postoje dvije mogućnosti:

  •  agencija izdaje račun gostu ili drugom poreznom obvezniku u ime i za račun pružatelja usluge –iznajmljivača te na računu navodi podatke pružatelja usluge i agencije te sve ostale podatke pružatelja usluge (kronološki redne brojeva računa, fiskalizacija računa s digitalnim certifikatima pružatelja usluge i dr.). Iznajmljivaču dodatno izdaje račun za proviziju sa PDV-om od 25%
  • hotel (smještajni objekt) izdaje račun izravno gostu i primjenjuje stopu PDV-a od 13 %, a agencija izdaje račun onome za koga posreduje (nalogodavcu) te samo na uslugu posredovanja obračunava PDV po stopi od 25 %.
 
Kao što je navedeno, niti u jednom slučaju ne primjenjuje se posebni postupak.
 
U slučaju da putnička agencija posredničku uslugu obavlja poreznom obvezniku iz druge države članice ili iz treće zemlje na svoju uslugu neće obračunati PDV obzirom da se usluga posredovanja obavljena između poreznih obveznika oporezuje prema sjedištu poreznog obveznika primatelja usluge sukladno članku 17. stavku 1. Zakona. Porezni obveznik koji obavlja uslugu posredovanja u računu, mora navesti naziv/ime i prezime, osobni identifikacijski broj (OIB) ili PDV identifikacijski broj osobe za koju posreduje. 
 
Posrednička usluga obavljena u ime i za račun druge osobe oslobođena je PDV-a prema članku 49. stavku 1. točki d) Zakona kada se transakcije za koje se posreduje obavljaju izvan Europske unije. Provizija koju u tom slučaju ostvari putnička agencija bit će oslobođena PDV-a zato što je usluga obavljena izvan EU. Porezni obveznik koji obavlja oslobođenu uslugu posredovanja na računu će se pozvati na navedeno porezno oslobođenje.
 
Stoga ako putnička agencija ostvari proviziju, odnosno naknadu za obavljenu usluga ta će naknada biti oslobođena PDV-a zato što je usluga za koju se posreduje obavljena izvan EU.
 
Primjer:
 
  Putnička agencija i porezni obveznik koji smješta goste u hotelu sklopili su ugovor temeljem kojeg agenciji pripada 10% provizije ako u određenom razdoblju posredovanjem u prodaji ostvari 200 noćenja u tom hotelu. Za svako naredno noćenje provizija je 12%. Putnik cijenu sobe plaća izravno hotelu.
 
U ovom slučaju putnička agencija nastupa kao posrednik, djeluje u ime i za račun hotela. Putnička agencija putniku odnosno kupcu samo obavlja rezervaciju sobe u hotelu. Usluga putničke agencije obavljena je hotelu, agencija će hotelu ispostaviti račun za svoju proviziju svaki put kada obavi rezervaciju sobe u hotelu.
 
Kada se hotel nalazi u tuzemstvu, provizija se oporezuje hrvatskim PDV-om po stopi od 25%, ali hotel ima pravo na odbitak pretporeza koji mu je za uslugu posredovanja zaračunala putnička agencija.
 
Kada se hotel nalazi izvan Hrvatske, na uslugu posredovanja ne obračunava se hrvatski PDV, jer je mjesto obavljanja usluge tamo gdje primatelj usluge ima sjedište ili stalnu poslovnu jedinicu kojoj su usluge obavljene.

Pomoćne evidencije

Nisu propisane porezne evidencije koje se odnose samo i isključivo na posebni postupak oporezivanja putničkih agencija.

Obveza postoji za propisane Knjige I-RA i Knjige U-RA, no postupak izračuna marže, obračuna PDV-a i iskazivanja istog na računu, iziskuju vođenje dodatnih evidencija.


S obzirom da je riječ o iznimno složenom načinu utvrđivanja porezne obveze, predlaže se poreznim obveznicima da ustroje pomoćne evidencije iz kojih će se jasno moći utvrditi porezna osnovica i svota PDVa, jer iskazani PDV na računu (ili možda uopće ne iskazani) a uplaćeni po obvezi izračuna na maržu čine razliku između IR-e, prihoda i obveze PDV-a.

Sugestija može biti da se sastavi različit tablični pregled svih paket-aranžmana sa svojim sastavnica – tuđe i vlastite usluge, postotak učešća i obračun PDV-a po preračunatoj stopi.

 

To je svojevrstan radni nalog za svaki aranžman, odnosno kalkulacija iz koje će se vidjeti koji ulazni računi ulaze u cijenu tog paket aranžmana, ukupna nabavna cijena aranžmana, prodajna cijena i marža. 

Kalkulacija - putničke agencije

Izlazni račun

Knjiženje u financijskom knjigovodstvu

Evidencija izlaznih računa iz posebnog postupka oporezivanja

Najam i smještaj na plovilima

Kao jedna od usluga u nautičkom turizmu sukladno Zakonu o pružanju usluga u turizmu propisana je i usluga „iznajmljivanja plovnih objekata s posadom ili bez posade, s pružanjem ili bez pružanja usluge smještaja, radi odmora, rekreacije i krstarenja turista nautičara (charter, crusing i sl.)“.
 
Člankom 2. Pravilnika o uvjetima za obavljanje djelatnosti iznajmljivanja plovila sa ili bez posade i pružanje usluge smještaja gostiju na plovilu (NN 42/17), između ostalog, propisano je da je charter djelatnost iznajmljivanja plovila ili pružanje usluge smještaja na plovilu u unutarnjim morskim vodama i teritorijalnom moru Republike Hrvatske sukladno posebnom propisu kojim je regulirano pružanje usluga u nautičkom turizmu.
 
Prema tome, kod charter djelatnosti se radi o obavljanju usluga, odnosno o usluzi davanja na korištenje plovila te se stoga na takvu uslugu primjenjuju odredbe Zakona kojima se propisuje mjesto iznajmljivanja prijevoznih sredstava, u ovom slučaju plovila.
 
Određivanje mjesta oporezivanja kod navedene usluge ovisi o tome obavlja li se usluga iznajmljivanja plovila poreznom obvezniku ili osobi koja nije porezni obveznik te o tome obavlja li se kratkotrajno iznajmljivanje (najviše 90 dana) ili dugotrajno iznajmljivanje plovila.
 
Sukladno članku 23. stavku 1. Zakona mjestom obavljanja usluga kratkotrajnog iznajmljivanja prijevoznih sredstava smatra se mjesto gdje se ta prijevozna sredstva stvarno stavljaju na raspolaganje primatelju usluge neovisno o tome da li je primatelj usluge porezni obveznik ili ne.
 
Međutim, mjestom iznajmljivanja plovila za razonodu osobi koja nije porezni obveznik, osim kratkotrajnog iznajmljivanja, smatra se mjesto gdje je to plovilo stvarno stavljeno na raspolaganje korisniku, ako tu uslugu obavi isporučitelj iz mjesta u kojem ima sjedište ili stalnu poslovnu jedinicu koja se nalazi u tom mjestu.
 
 Stoga, ako porezni obveznik iznajmljuje plovilo pri čemu ne obavlja ujedno i uslugu smještaja na plovilu koje stavlja na raspolaganje u tuzemstvu (najviše do 90 dana) drugom poreznom obvezniku ili fizičkoj osobi tada se takav najam oporezuje PDV-om po stopi 25%.
 
S druge strane, ako tuzemni porezni obveznik iznajmljuje plovilo i stavlja ga na raspolaganje izvan Republike Hrvatske PDV se obračunava i plaća u onoj državi u kojoj je plovilo stavljeno na raspolaganje te ne podliježe PDV-u u Republici Hrvatskoj.
 
Porezni obveznik koji prema ugovoru obavlja usluge smještaja na plovilu putničkoj agenciji ili nekoj drugoj osobi na obavljenu uslugu smještaja obračunava PDV po stopi 13% sukladno članku 38. stavku 3. točki a) Zakona.
 
 Uslugu smještaja na plovilu može obavljati i putnička agencija vlastitim plovilom ili iznajmljenim plovilom. U slučaju ako uslugu smještaja obavlja vlastitim plovilom tada na uslugu smještaja obračunava PDV po stopi 13%.
 
Ako porezni obveznik uslugu smještaja obavlja iznajmljenim plovilom radi se o dvije transakcije.
 
Prva transakcija je transakcija iznajmljivanja prijevoznog sredstva iz članka 23. Zakona. Ovisno o mjestu obavljanja navedene usluge primjenjuju se pravila o oslobođenjima, a ako je mjesto oporezivanja u Republici Hrvatskoj onda se primjenjuje stopa od 25% na najam tog plovila.
 
Kada porezni obveznik – putnička agencija tako iznajmljenim plovilom obavlja uslugu smještaja, opet ovisno o mjestu pružanja te usluge, ovisi i oporezivanje. Ako je mjesto oporezivanja u RH onda se primjenjuje  stopa PDV-a 13%. 

Primljeni predujmovi

Prema odredbama članka 30. stavka 5. Zakona za primljene predujmove obveza obračuna PDV-a na primljeni iznos nastaje u trenutku primitka predujma te je stoga porezni obveznik na primljeni predujam obvezan obračunati PDV.
 
U slučaju da se predujam odnosi na uslugu putovanja koju putnička agencija obavlja sredstvima drugih poreznih obveznika na koju se primjenjuje posebni postupak obvezna je sukladno članku 187. stavku 5. Pravilnika obračunati PDV na način da u računu za primljeni predujam obračuna PDV od porezne osnovice koja je jednaka razlici između prodajne cijene koju će zaračunati i nabavne cijene. Obzirom da u trenutku primanja predujma porezni obveznik ne raspolaže točnim podatkom o razlici u cijeni koju će ostvariti, obvezu PDV-a može utvrditi polazeći od očekivane razlike u cijeni.
 
Ako porezni obveznik, koji posluje u tuđe ime i za tuđi račun, za davatelja usluge smještaja primi predujam te plaćeni iznos umanjen za svoju proviziju proslijedi davatelju usluge smještaja obvezan je na dio iznosa koji se odnosi na njegovu proviziju obračunati PDV, dok će davatelj usluge PDV obračunati na iznos predujma za navedenu uslugu.
 
Pri tome se predujmom smatra ukupni iznos koji je posrednik u ime i za račun davatelja usluge smještaja primio od primatelja usluge.

Sadržaj

A couple arriving at a luxurious Maldives resort dock with luggage, capturing a tropical vacation vibe.